a group of three colorful gift boxes with ribbons a group of three colorful gift boxes with ribbons

Dit zijn de voordelen van het uitdelen van relatiegeschenken 

Heb je deze week een uurtje over? Breng voor je eigen onderneming in kaart van welke zakelijke relaties je het meest afhankelijk bent. Denk hierbij niet alleen aan de belangrijkste leveranciers, maar bijvoorbeeld ook aan partners in de branche waarmee je regelmatig spart over de uitdagingen waarmee je te maken hebt. Of denk aan grote afnemers, die voor een groot deel van je jaarlijkse omzet zorgen. Juist voor deze groep geldt dat het interessant is om de zakelijke relatie te versterken. Een van de manieren waarop je dat kunt doen, is het uitdelen van relatiegeschenken rond de jaarwisseling. 

Denk hierbij aan duurzame, stevige waterflessen bedrukken met je logo, denk aan het weggeven van een boom die elders gepland wordt, denk aan het weggeven van tassen, enzovoorts. Het is niet voor niets dat juist deze relatiegeschenken genoemd worden. Ze passen bij de huidige tijd: ze zijn duurzaam, een ontvanger heeft er daadwerkelijk wat aan en ze helpen je de naamsbekendheid van je organisatie offline te verbeteren. Zo is ook sleutelhangers bedrukken een goed idee. Wie is niet geregeld de sleutels van de auto of fiets kwijt? Met een sleutelhanger vallen ze op. 

Spreek je waardering uit naar zakelijke relaties 

Met het uitdelen van relatiegeschenken spreek je jouw waardering uit naar zakelijke relaties, wat bijdraagt aan de loyaliteit van zo’n organisatie. Het maakt dat zij sneller terug zullen keren als klant, dat ze een stapje harder lopen als leverancier, enzovoorts. Iets waar je als ondernemer profijt van hebt gedurende het jaar. Die waardering kun je ook uitspreken naar je eigen medewerkers, door hen aan het eind van het kalenderjaar van een presentje te voorzien. Het vergroot hun betrokkenheid, zeker in een tijd waarin veel vanuit huis gewerkt wordt, en motiveert ze. 

Hoge impact uit een lage investering 

Het kopen van relatiegeschenken hoeft geen duizenden euro’s te kosten. Dit kan al vanaf een paar tientjes. Het maakt relatiegeschenken ook voor kleinere ondernemers interessant. Zeker omdat de impact van een relatiegeschenk groot kan zijn. Naast de verbeterde relatie, de opbouw van loyaliteit en het vergroten van je naamsbekendheid, draagt een relatiegeschenk bij aan je imago. Dat geldt in het bijzonder wanneer je kiest voor een uniek relatiegeschenk, passend bij de duurzaamheidsdoelen die veel organisaties tegenwoordig nastreven. Ontvangers van deze relatiegeschenken zullen het er met anderen over hebben, wat je organisatie op een hele positieve wijze belicht. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *